Beszámoló a kompetenciafejlesztési tréning megvalósulásáról
Beszámoló a kompetenciafejlesztési tréning megvalósulásáról
Az Átányi Református Egyházközség Transznacionális együttműködések (EFOP-5.2.2-17-00037) Vallás és kultúra a családokért megnevezésű projektjének kompetenciafejlesztő tréning került megszervezésre 12 fővel, célcsoport tagok külföldi partner képviselőjének bevonásával. A 2019-ben januártól májusig több alkalmas strukturált foglalkozás az Átányi Református Lelkészi Hivatal Gyülekezeti termében valósult meg Visztenvelt Andrea tréner vezetésével.
2019.01.26.
A kompetenciafejlesztő tréning első foglalkozásának a délelőttjén néhány ice-breaker és kommunikációs feladattal készült a tréner, melynek a célja a csapatépítés, és a résztvevők összekovácsolása valamint az egymás megismerése. Az ismerkedési játékokat követően a délelőtt hátralévő részében közösen megpróbálták definiálni, meghatározni a projekt céljait, amely szinkronban van a szakmai tervben megfogalmazottakkal. Vagyis kulturális civil szervezetek és intézmények hálózati együttműködésének segítése, a multikulturális sokszínűség megóvása és ápolása, egyházak hálózati együttműködésének támogatása, tapasztalatcserék erősítése, a család társadalmi szerepét erősítő jó gyakorlatok megismerése. Az ebédet követően a szociális közösségfejlesztés alapelveit vizsgálták meg a vallás és közösségek kapcsán. A következő alapelvek kerültek megvizsgálásra: Igazságosság – az emberek képessé tétele arra, és nagyobb beleszólásuk legyen az életüket befolyásoló döntéshozatali folyamatokba. Részvétel – az emberek életét befolyásoló kérdések megoldásába a társadalmi és egyházközösségi szinten. Egyenlőség – egyházi intézményi és a társadalmi szférában. Tanulás – a tudás és szakértelem elismerése. Együttműködés – közös munka a megfelelő tevékenységek meghatározásában és végrehajtásában társadalmi és egyházközösségi szinten.
2019.01.27.
A második tréningfoglalkozáson a résztvevők közösen megfogalmazták a szociális képességek fogalmát és összetevőit. Majd az öt fő elem az éntudatosság, az önszabályozás, az empátia, a motiváció, és a társas készségek témakörében fejlesztő helyzetgyakorlatokat játszottak és ezeket elemezték közösen. A helyzetgyakorlatok töltötték ki a teljes délelőttöt. Délután az empátia fejlesztése volt a középpontban és az érzelmi intelligencia szerepe az egyéni és közösségi szolgáltatásokban. A résztvevők megvizsgálták, hogy az érzelmi intelligencia fő területei, mint én tudatosság, önismeret, önértékelés és önbizalom milyen módon épül be a református értékrendbe.
2019.03.30.
A tréning harmadik napján a résztvevők kis csoportokban dolgoztak. A vallási közösségek életében működő csoportok szerepét vizsgálták. A tréner a téma mélyebb elemzése céljából választotta ezt a kis csoportos módszert, így mindenkinek nagyobb lehetősége volt a részvételre, ezáltal a tanulságok is személyesebben érintették a résztvevőket. A nap hátralévő részében a nyelv, kultúra és identitás alapelveit vizsgálták meg kötetlen szakmai diskurzus formájában a nemzetközi különbségek tükrében. Az egyik külföldi partner képviseletében jelenlévő részvevő az elemzésben életszerű példákkal segítette a külhoni kultúra, nyelvi és identitásbeli összehasonlító munkát.
2019.03.31.
Közösségfejlesztés a tanulásban témakör volt a negyedik nap egyik fontos eleme. A résztvevők a fontosabb alapelemek meghatározásával és definiálásával kezdték a délelőtti diskurzust. A három nagy alapelem, amelyet közösen megvizsgáltak a közösségfejlesztés, a társadalmi a tanulás és a szocializáció. Ezekből következtetve a szociális tanulás témáját is körbejárták. Ebéd után a csoportnormák megfigyeléséhez kapcsolódó helyzetgyakorlatokat játszottak, amelyek során különböző szempontok alapján szimuláltak élethelyzeteket. A szimulált élethelyzetekből leszűrt tapasztalatok segítségével eljutottak a csoportformáláshoz. Végül pedig a vallás csoportformáló erejét vették górcső alá.
2019.05.25.
A kompetenciafejlesztő tréning ötödik napán a család volt a központi elem. A téma bőséges táptalajt kínált a vizsgálatra. Az az elsődleges szocializációs közeg, amelyben az emberré és felnőtté válás zajlik és ahonnan az alapvető társadalmi és vallásos mintáit eltanulja. A korra jellemző társadalmi problémák és minták elemzése gyakorlatilag adta magát. A résztvevők összefoglalták a család értékeit és a vallási értékek örökítésének az ismérveit és a feltételeit. A résztvevők megállapították, hogy a vallásosság kialakulása a család egy vagy több meghatározó vallásos személy kötődésének a minőségétől függ. Ez a kötődés azonban nem korlátozódik a kisgyermekkori időszakra, hanem egy élethosszig tartó folyamat.
2019.05.26.
A kompetenciafejlesztő tréning utolsó napja is igen tevékenyen telt el. A délelőtt folyamán közösen gyűjtötték össze és osztották meg egymással a résztvevők a jó gyakorlatokat a családi, iskolai közösségi programok szerepének témakörében. A projekt szakmai kritériumainak megfelelve a hallott ötleteket és módszereket megosztásával szabadon adaptálhatóvá váltak saját környezetben vagy közösségben. A délután folyamán a nemzeti identitás erősítése céljából a résztvevők szerepjátékokban vettek részt. A mindennapos gyakorlatokból hozott példák eljátszásával, és elemzésével próbáltak közösségi erő fontosságára rátalálni.
A tréning mind a hat alkalmával mindenki jól érezte magát és aktív részvételével segített a sikeres megvalósításában.
A kompetenciafejlesztési tréningen feldolgozott módszertanok, helyzetek valamennyi célcsoport tag részére megoldási sémát jelöl a befogadó kisközösségek megerősítésében, a társadalmi aktivitás növelésében, hiszen a szerzett tapasztalatok helyi szinten jelentenek megoldási formákat az aktuális kérdésekre, kihívásokra.