Hírek

Beszámoló a nagyvisnyói tanulmányút megvalósulásáról

Beszámoló a nagyvisnyói tanulmányút megvalósulásáról

Az átányi református egyházközség tagjai Transznacionális együttműködések (EFOP-5.2.2-17-00037) Vallás és kultúra a családokért elnevezésű projektjének hetedik tanulmányútja során 2019. július 4-8-ig a nemzeti összetartozás napja alkalmából a nagyvisnyói református gyülekezetet látogatta meg.
A tanulmányúton hazai és nemzetközi szakemberek vettek részt.
1.nap
A tanulmányút résztvevői július 4-én érkeztek meg Nagyvisnyóra. Miután mindenki elfoglalta a szálláshelyét, vacsorát követően megbeszélést tartottak. Ekkor áttekintették a programokat, majd lefektették a megfigyelési szempontokat és hogy milyen aspektusok szerint figyelik megy a helyi közösséget. Jó gyakorlatok megismerésének módszerét, befogadó társadalmi jellemzőket tanulmányozását tűzték ki célul.
2. nap: július 5-én a szakértők felkeresték a nagyvisnyói Református templom mellett Deliné Horkay Márta nagytiszteletű asszonyt aki fogadta a szakembereket. Istentiszteletet követően a lelkész asszony bemutatta a gyülekezet közösségmegtartó szokásait (szeretetvendégség, törődésnap). Az ebédet követően a gyülekezet presbiter testvérei fogadták a tanulmányút tagjait. A közösség fejlesztésének helyi gyakorlataiban a család mint funkció kap hangsúlyt, a fiatalokat a szokások értelmezésén keresztül integrálják. A gyülekezet tagjai a mindennapokban is szívükön viselik az összetartozás ügyét, mind családi mind nemzeti-határon túli értelemben, hiszen többen is kapcsolatot ápolnak a Trianon által elválasztott területeken élőkkel. Az összetartozás mint közösségi élmény személyiségformáló szerepéről szólt még a diskurzus, kitérve a közösségi együttműködés, kooperáció módszertani hatásmechanizmusaira. Hagyományok, befogadás, közösségi minták.

3.nap
A tanulmányút harmadik napján először a szakértők felkeresték a közösségi szempontból releváns 2002-ben átadott Faluházat, amely a nagyvisnyóiak közösségi identitását jelképezi, itt önértelmezés módszertani ismertető zajlott, ezt követően Szilvásvárad-Nagyvisnyó Művelődési Központ tagintézményében folytatódott a szakmai munka a helyi hittanoktatásról és a hazafias nevelésről esett szó. Közösségi nevelés, közösségfejlesztő hatásmechanizmusok, diskurzus. Az ebédet követően a tanulmányút résztvevői a Bükki Nemzeti Parkban, Bél-kő tanösvényén spontán szakmai diskurzust tartottak, ahol a személyes benyomásokat osztották meg egymással. Közösség és egyén, személyiség, kirekesztés megelőző technikák.
4.nap
Július 7-én a szakértők felkeresték a község Önkormányzati Hivatalát, ahol Csőgér Bálint polgármesterrel egyeztettek. A téma a nemzeti összetartozás megemlékezése és ennek a története volt a helyi közösség identitásőrző jelemzőinek megismerése mellett. Generációk közelítése, közös hagyományok, helyi szokások, a közösség mint szemléletformálásra lehetőséget adó befogadó-attitűd terjesztő csatorna került taglalásra. A résztvevők élénk részvételükkel támogatták a jógyakorlat alkalmazását mely kifejezetten a helyi eseményekbe a fiatal generációk mielőbbi integrálását célozza, értékörző és a kornak megfelelő eszközök beemelése mellett.
5.nap
Július 8-án a szakértők szakmai diskurzus keretében megosztották egymással a tapasztalatokat, és összefoglalták a teljes tanulmányút eredményeit. A következőket fogalmazták meg a résztvevők:
– A helyi református közösség református tudatában erősen él a nemzeti együvé tartozás érzése.
– A helyi közösség a határon túlikkal való összetartozás érzését tovább kívánja örökíteni a következő generációnak, a közösségfejlesztés aktívan és hagyományalapin él a térségben.

A szerzett minták adaptálhatók, implementálhatók, a hagyományok és a korhű megoldások alkalmazhatóak egymást erősítve befogadó jellemzőkkel egy helyi kisközösség fejlődésének érdekében.

Szóljon hozzá

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support