Beszámoló az ötödik műhelymunkáról
Beszámoló az ötödik műhelymunkáról
október 5-én lett megrendezve az Eötvös József Református Oktatási Központban a Transznacionális együttműködések (EFOP-5.2.2-17-00037) Vallás és kultúra a családokért megnevezésű projekt ötödik műhelymunkája.
A műhelymunka címe: Vallásismeret-történet fontossága
Témavezető: Ballagó János
A műhelymunkán részt vettek a célcsoport tagok, köztük Makay László nagytiszteletű úr, dr. Harkácsi Péter történész.
A műhelymunka részvevői a rendezvény előtt témavázlatokat előre megkapták:
A református egyház története
Az iskolai hittan szerepe
A média szerepe
Kötetlen beszélgetés a témában
A műhelymunkát rövid köszöntővel kezdte a témavezető, majd át is adta a szót dr. Harkácsi Péter történésznek, aki Nagy Géza – a kolozsvári Protestáns Teológia professzorának – alapművéből A református egyház története című könyvéből szemelvényezett a résztvevőknek, melyeket kiegészített történelmi vonatkozású információkkal. Ezáltal egy teljes történeti áttekintésben volt része a résztvevőknek a református egyház múltjával kapcsolatban.
Makay László nagytiszteletű úr kiemelte, hogy a vallás magába foglalja a tanítások rendszerét, a szertartásokat, az ember alkotta intézményeket, szokásokat. Elengedhetetlenül fontos, hogy megismerjük a saját vallásunkat és a pozitív és mindenki által követendő – értékeinket. Erre mindenkinek a saját közössége az elsődleges ismeretforrás, hiszen minden közösség egy világmodell. Egy másik ilyen lehetőséget nyújt az iskolában a hittan. A hittan ráadásul nem csak saját, hanem más vallások megismerésében is segít. Az így megszerzett tudás segítségünkre lehet a másik ember megértésében. Tehát nemcsak mikro-, hanem makro-kulturálisszerepe is van.
A vallási ismeretek továbbadásával kapcsolatban megemlítésre került média szerepe is. Hiszen a média az egyik legfontosabb információforrása az embereknek. A televízióban többek között számos vallási témájú filmet leadnak. Azonban az esetek nagy részében ezen filmek üzenetére gyakran utólagos pontosítása van szükség. Ugyanis előfordulnak pontatlanságok, módosítások a szentíráshoz képest, melyeket egyes esetekben dramaturgiai „megoldásoknak” köszönhetünk. Itt megint a hittan vissza lehet kanyarodni a hittan fontosságára, mert az iskolai órákon ezeknek a hibáknak a korrigálására lehetőség adódik.
A diskurzus során megállapításra került, hogy
- ahhoz, hogy a saját vallását mélyebben megismerhesse valaki, kiemelkedően fontos, hogy a múltjával is tisztában legyen.
- a vallásismerethez és történethez kiemelkedő fontosságú segítséget nyújt az iskolai hit-és erkölcstan oktatása, alapozása.
Összességében véve elmondható, hogy a komoly téma ellenére a műhelymunka résztvevői között jó hangulatú beszélgetés jött létre. Aktívan mindenki hozzáadta gondolatát és építő jellegű diskurzus alakult ki.
A műhelymunkáról szóló beszámolót készítette: Kis Zoltán szakmai vezető.