Hírek

Beszámoló az ötödik műhelymunkáról

Beszámoló az ötödik műhelymunkáról

október 5-én lett megrendezve az Eötvös József Református Oktatási Központban a Transznacionális együttműködések (EFOP-5.2.2-17-00037) Vallás és kultúra a családokért megnevezésű projekt ötödik műhelymunkája.

A műhelymunka címe: Vallásismeret-történet fontossága

Témavezető: Ballagó János

A műhelymunkán részt vettek a célcsoport tagok, köztük Makay László nagytiszteletű úr, dr. Harkácsi Péter történész.

A műhelymunka részvevői a rendezvény előtt témavázlatokat előre megkapták:

A református egyház története

Az iskolai hittan szerepe

A média szerepe

Kötetlen beszélgetés a témában

A műhelymunkát rövid köszöntővel kezdte a témavezető, majd át is adta a szót dr. Harkácsi Péter történésznek, aki Nagy Géza – a kolozsvári Protestáns Teológia professzorának – alapművéből A református egyház története című könyvéből szemelvényezett a résztvevőknek, melyeket kiegészített történelmi vonatkozású információkkal. Ezáltal egy teljes történeti áttekintésben volt része a résztvevőknek a református egyház múltjával kapcsolatban.

Makay László nagytiszteletű úr kiemelte, hogy a vallás magába foglalja a tanítások rendszerét, a szertartásokat, az ember alkotta intézményeket, szokásokat. Elengedhetetlenül fontos, hogy megismerjük a saját vallásunkat és a pozitív és mindenki által követendő – értékeinket. Erre mindenkinek a saját közössége az elsődleges ismeretforrás, hiszen minden közösség egy világmodell. Egy másik ilyen lehetőséget nyújt az iskolában a hittan. A hittan ráadásul nem csak saját, hanem más vallások megismerésében is segít. Az így megszerzett tudás segítségünkre lehet a másik ember megértésében. Tehát nemcsak mikro-, hanem makro-kulturálisszerepe is van.

A vallási ismeretek továbbadásával kapcsolatban megemlítésre került média szerepe is. Hiszen a média az egyik legfontosabb információforrása az embereknek. A televízióban többek között számos vallási témájú filmet leadnak. Azonban az esetek nagy részében ezen filmek üzenetére gyakran utólagos pontosítása van szükség. Ugyanis előfordulnak pontatlanságok, módosítások a szentíráshoz képest, melyeket egyes esetekben dramaturgiai „megoldásoknak” köszönhetünk. Itt megint a hittan vissza lehet kanyarodni a hittan fontosságára, mert az iskolai órákon ezeknek a hibáknak a korrigálására lehetőség adódik.

A diskurzus során megállapításra került, hogy

  • ahhoz, hogy a saját vallását mélyebben megismerhesse valaki, kiemelkedően fontos, hogy a múltjával is tisztában legyen.
  • a vallásismerethez és történethez kiemelkedő fontosságú segítséget nyújt az iskolai hit-és erkölcstan oktatása, alapozása.

Összességében véve elmondható, hogy a komoly téma ellenére a műhelymunka résztvevői között jó hangulatú beszélgetés jött létre. Aktívan mindenki hozzáadta gondolatát és építő jellegű diskurzus alakult ki.

A műhelymunkáról szóló beszámolót készítette: Kis Zoltán szakmai vezető.

Szóljon hozzá

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support