Beszámoló a második műhelymunkáról
2018. március 27.
Beszámoló a második műhelymunka megvalósulásáról
A középiskola szerepe a közösség életében
A címben nevezett program 2018. március 23-án 17 órai kezdettel került megrendezésre a Transznacionális együttműködések EFOP-5.2.2-17-00037 Vallás és kultúra a családokért elnevezésű projekt második műhelymunkájaként. A program helyszíne az Átányi Református Lelkészi Hivatal Gyülekezeti terme volt.
A műhelymunka címe: A középiskola szerepe a közösség életében
Témavezető: Kiss Zoltán szakmai vezető
A műhelymunkán jelen voltak, célcsoport tagok, megvalósítók, szakemberek, szülői munkaközösségi vezetők és a két szakértő, Együd László iskola igazgató és Kenderfi Miklós Máté pályaorientációs szakember.
A műhelymunkák előre megtervezett tematika szerint valósulnak meg, minden alkalommal 1-2 felkért szakértő prezentációját követően közös szakmai diskurzus realizálódik. Az előre megadott szempontok mentén való elmélkedésről, közös álláspontokról minden esetben jegyzőkönyv készül, illetve a felhasznált prezentációk is elérhetővé válnak.
A második műhelymunka megvalósításában a középiskola szerepének a vallási, közösségi életre gyakorolt hatását vitatták meg a résztvevők, az előre definiált szakmai szempontok figyelembevétele mellett:
- a középiskola, mint a közösségi lét színtere
- a középiskola, mint a vallási értékeket közvetítő színtér
- a vallással kapcsolatos,nem formális tanulás szerepe a középiskolában
- a valláshoz kötődő értékek közvetítésének lehetőségei a középiskolás célcsoportok esetében
- a közösség megtartó ereje, hátránykompenzációs esélyek a középiskolai lemorzsolódás csökkentése érdekében
- a felsőoktatás, a szakmai identitásfejlesztés, valamint a közösségi lét kölcsönhatása a vallásos szolgáltatások, események megvalósításának tükrében
A fent megadott, kiemelkedően fontos szakmai szempontok kidolgozása a program előzetesen elkészített szakmai tervének megfelelően a szakmai vezető, valamint a felkért szakértő közös munkájának eredményeképpen valósult meg. A műhelymunkában a résztvevők az oktatási intézmények szerepén túl, a középiskolás korú célcsoport sajátosságaira is különösen nagy hangsúlyt fektettek, hiszen a társadalmi beilleszkedés, a közösségfejlesztés terén ez a célcsoport jelentős veszélyeknek van kitéve, a lemorzsolódás, a társadalmi kirekesztődés, a perifériára való szorulás kiemelten fenyegetheti ezt a korcsoportot, ezért a fenti szempontok mellett a célcsoport sajátosságai is fontosak voltak. Jelen műhelymunka esetében a felkért szakértő Együd László és Kenderfi Miklós Máté voltak.
Együd László a köznevelés területen tevékenykedik, középfokú oktatásban szerzett szakmai tapasztalata szerint magasan kompetens e témában. Évtizedes köznevelési gyakorlata, a hevesi járásban hatékonyan működtetett személyes kapcsolati hálója révén széleskörű tapasztalatokkal bír az oktatás és a vallás kérdéseit illetően is.
Kenderfi Miklós Máté egyetemi docens, pályaorientációs szakértő a középiskolás célcsoport nagy ismerője, szintén releváns szakember e témában. Több évtizedes gyakorlati munkája során nem csak a pályaorientáció szerepről, de a hátrányos helyzetű célcsoportok társadalmi integrációjáról, a lemorzsolódás csökkentésének hatékony módszereiről is jelentős mértékű tudást szerzett.
A műhelymunka a rövid prezentációt követően a megjelent résztvevők beszélgetésével zajlott, ahol azok az alábbi megállapításokat tették:
- a középiskolákban az intézményi keretek már kevésbé adják meg a lehetőségét annak, hogy a fiatalok közösségi élettel, vallással kapcsolatos viselkedése jelentős módon változzon.
- az érettségi előtti kötelező önkéntes gyakorlat (50 órás közösségi szolgálat) nagy lehetőségek rejt magában azzal összefüggésben, hogy a tanulók közösségi szerepvállalása, felelősségvállalása fejleszthetővé váljon.
- megjelennek programok, események jelenleg is a vallási élethez, a közösségfejlesztéshez kapcsolódóan, ám ezek hatékonysága nem megfelelő, számuk az intézményi életben alacsonynak tekinthető.
- a tanulók szüleinek, szocializációs színterük szereplőinek bevonása szükségszerű, tehát olyan programokat, eseményeket kell szervezni, ahol a szülők, nagyszülők, egyéb rokonok is megjelenhetnek.
- a különböző vallási szereplőkkel (lelkész, önkéntes segítők az egyházközösségben) való rendszeres, személyes kapcsolattartás szükségszerű hatékonyabbá tenni, erre vonatkozóan egyéb programok szervezése lehet indokolt.
A lemorzsolódás elkerülése érdekében speciális programok szervezése, megvalósítása szükséges, amelyekben a közösséghez való tartozás, az idősebb, tapasztaltabb segítők bevonása jó módszerként alkalmazható.
Implementálható egy öreg diák program, amelyben a szervezet volt tanulói adhatnak önkéntes módon támogatást a veszélyeztetett célcsoportoknak, vallási, közösségi értékek definiálása, közvetítése révén.
A résztvevők a szakmai diskurzusban aktívan részt vettek, a kérdések, javaslatok jelen beszámolóban való rögzítése révén visszakövethetőek.
A műhelymunkáról szóló beszámolót készítette: Kiss Zoltán szakmai vezető.