Beszámoló az első műhelymunkáról
2018. február 5.
Beszámoló az első műhelymunka megvalósulásáról – Az általános iskola szerepe a közösség életében
- február 1-én került megrendezésre a Transznacionális együttműködések EFOP-5.2.2-17-00037számú Vallás és kultúra a családokért elnevezésű projekt első műhelymunkája. A műhelymunka helyszíne az Átányi Református Lelkészi Hivatal Gyülekezeti terme volt, mely alkalmas arra, hogy a célcsoporttagoknak megfelelő módon egy ilyen jellegű szakmai program helyszíne legyen.
A műhelymunka címe: Az általános iskola szerepe a közösség életében
Témavezető: Kiss Zoltán- szakmai vezető
A műhelymunkán jelen volt 12 fő, célcsoport tagok, többek közt: Mészáros Ildikó, hevesi református lelkészasszony és Énekes Istvánné, az Átányi Református Tagintézmény Igazgatója.
A műhelymunkák előre megtervezett tematika szerint valósulnak meg, minden alkalommal 1-2 felkért szakértő prezentációját követően közös szakmai diskurzus realizálódik. Az előre megadott szempontok mentén való elmélkedésről, közös álláspontokról minden esetben beszámoló készül, illetve a felhasznált prezentációk is elérhetővé válnak.
Jelen műhelymunka kapcsán az előre megadott szempontok az általános iskola szerepéről az alábbiak voltak:
– az általános iskola, mint a közösségi lét színtere
– az általános iskola, mint a vallási értékeket közvetítő színtér
– a nem formális tanulás szerepe az általános iskolában
– a vallásban közvetíthető humán értékrend fejlesztése az általános iskolai kereteken belül
A szempontok kidolgozása a program szakmai tervének megfelelően a szakmai vezető, valamint a felkért szakértők közös munkájának eredményeképpen valósult meg, szem előtt tartva, hogy a műhelymunkák célja a projektbe bevont szakemberek és egyéb célcsoporttagok szakmai diskurzusa annak érdekében, hogy a különböző oktatási tereken, szinteken a vallási életre nevelés, a valláshoz kötődő közösségi értékrend hangsúlyossá váljon.
Jelen műhelymunka esetében a két felkért szakértő Mészáros Ildikó és Énekes Istvánné voltak.
Mészáros Ildikó a református közösségek vezetőjeként lelkészi területen tevékenykedik évtizedek óta, a lelkészi szakmai tapasztalata szerint széles körű tudással, kapcsolati tőkével rendelkezik a hevesi járásban. Kapcsolati tőkéjének köszönhetően az idősebb és a fiatalabb korcsoportokhoz is közel áll, hittan tanításban szerzett tapasztalatai révén az oktatási, nevelési kérdésekben is otthonosan mozog.
Énekes Istvánné a köznevelés szakértője, évtizedes iskolai, nevelési szakmai tapasztalata szerint kiválóan alkalmas arra, hogy egy ilyen szakmai diskurzus vezető szakértője legyen. Számos közösségi akcióban, a református valláshoz kötődő közösségi szolgálatfejlesztő tevékenységben vett részt, jól ismeri a helyi adottságokat, a járásban élő személyeket, családokat, a helyi problémákat.
A műhelymunka a rövid prezentációkat követően a résztvevők beszélgetésével zajlott, ahol az alábbi megállapítások, cselekvési tervek születtek:
- az általános iskola kellő teret ad ahhoz, hogy a tanulók vallással kapcsolatos attitűdje pozitív irányba formálhatóvá váljon.
- a különböző programok, események jelenleg is tartalmaznak a vallási élethez, a közösségfejlesztéshez kapcsolódó rész elemeket, de ezen tudatosítása, hangsúlyozása kívánatos.
- a tanulók szüleinek, szocializációs színterük szereplőinek bevonása szükségszerű, tehát olyan programokat, eseményeket kell szervezni, ahol a szülők, nagyszülők, egyéb rokonok is megjelenhetnek.
- a nem formális tanulási módszerek tekintetében a pedagógusoknak szükséges lehet egy módszertani fejlesztés, amely abban segíti őket, hogy a tanulók képességfejlesztése, a témával kapcsolatos információk átadása hatékonyabban, a megfelelő eszközökkel valósulhasson meg.
- kísérleti programok megvalósításával a nem formális tanulási módszerek alkalmazása e téma tekintetében kipróbálásra kerülhet a délutáni, nem kötelező foglalkozások alkalmával.
- a különböző vallási szereplőkkel (lelkész, önkéntes segítők az egyházközösségben) való rendszeres, személyes kapcsolattartás szükségszerű hatékonyabbá tenni, erre vonatkozóan egyéb programok szervezése lehet indokolt.
A résztvevők a szakmai diskurzusban aktívan részt vettek, a kérdések, javaslatok jelen beszámolóban való rögzítése révén visszakövethetőek, a prezentációk a honlapon elérhetőek.
A műhelymunkáról szóló beszámolót készítette: Kiss Zoltán szakmai vezető.